Close

helmikuu 6, 2018

5 asiaa, jotka pilateksen avulla saavutat

Lajin kehittäjän Joseph Pilateksen kerrotaan sanoneen, että kaikkien maailman ihmisten tulisi harjoittaa hänen metodiaan tullakseen onnellisemmiksi. Vielä näin sata vuotta myöhemminkin väitteessä saattaa hyvin olla perää. Säännöllisen pilatesharjoittelun mukanaan tuomia hyötyjä luettelisi helposti vaikka viisikymmentä, mutta aloitetaan maltilisesti: alla lueteltuna viisi asiaa, jotka varmasti pilateksen avulla saavutat

 

 

.1. Kehotietoisuus: yhteys päästä varpaisiin

Vietämme ison osan ajasta ”päämme sisällä”, kehon lähinnä kuljettaen meitä paikasta toiseen. Emme ole kovin tietoisia siitä, millaisessa asennossa aikaa vietämme tai mitä kehollemme kuuluu – ellemme sitten harjoita pilatesta.

Säännöllinen pilatesharjoittelu kehittää tietoisuutta omasta kehosta, avaten ikään kuin yhteyden aivojen ja kehon välillä. Opimme aktivoimaan syvätkin lihakset, tunnistamaan kehon asennon ja muuttamaan sitä tarvittaessa. Paremman kehotietoisuuden myötä kaikki harjoittelu menee paremmin perille ja kehitymme nopeammin. Joseph Pilates kutsuikin menetelmäänsä alun perin nimellä Contrology, millä hän vaatimattomasti tarkoitti ”kehon, mielen ja sielun täydellistä koordinointia.”

  2.       Hyvä ryhti ja kivuton selkä 

Pilates opettaa sinua linjaamaan kehosi hyvään perusasentoon, jossa kehon luiset rakenteet asettuvat toisiinsa nähden optimaalisesti. Samalla myös lihakset ja nivelet vapautuvat liikkumaan tarkoituksenmukaisesti ilman turhaa rasitusta. Monet kehon kipu- ja jännitystilat johtuvat juurikin ”huonosta ryhdistä” eli kehon virheasennoista, jotka pakottavat lihakset kiristymään jostain ja ylivenyttymään toisaalta. Harjoittelun avulla opit tunnistamaan omat tapa-asentosi ja muuttamaan niitä, jolloin lihastasapaino paranee ja kivut lievittyvät.

3.       Skarpit aivot, vähemmän stressiä

Pilates ei ole pelkkää kehonhuoltoa, vaan samalla huollat myös aivojasi. Kiireisen elämän myötä koko elimistö ajautuu helposti jatkuvaan stressitilaan, mikä rassaa myös aivoja. Paras tapa taklata kroonisen stressin mukanaan tuomat haitat on tutkitusti meditaatio tai liikunta – molempien teho perustuu hengitykseen ja läsnäoloon. Pilates on liikuntaa, jossa hyödynnetään tiettyä hengitystekniikkaa ja tehdään liikkeet hengityksen tahtiin: tuplahyöty siis! Pilatesharjoittelun myötä aivot palautuvat, keskittymiskyky paranee ja ideat lähtevät taas lentoon.

4.       Vahvempi ja hoikempi keskivartalo

Keskivartalon lihaksiin kuuluvat suoran ja vinojen vatsalihasten lisäksi myös pallea, lantionpohjan lihakset, syvä poikittainen vatsalihas ja selän syvät lihakset. Nämä yhdessä luovat tuen lannerangalle, selkärangan alimmalle osalle. Pilateksessa keskivartalon lihaksista käytetään nimitystä ”ydintuki” tai ”voimanpesä”, jonka aktivoituminen pitäisi tapahtua aina ennen kaikkea liikettä. Liikkumisen kannalta ydintuki onkin erityisen tärkeä – vahvat keskivartalon lihakset tekevät kaikesta liikkumisesta voimakasta, vaivatonta ja turvallista.

Pilates opettaa myös kytkemään lihakset töihin oikeassa järjestyksessä, jolloin syvät lihakset kytkeytyvät töihin ennen pinnallisia, eivätkä jää laiskottelemaan. Pelkästään pinnallisia lihaksia aktivoidessa selkäranka ei saa tarvitsemaansa tukea. Kaiken tämän sivutuotteena saa myös litteämmän vatsan, mistä ei liene haittaakaan.

5.       Enemmän vapaa-aikaa

Vaikka pilateksessa keskitytään erityisesti keskivartalon vahvistamiseen, lajin perusidea on kuitenkin treenata kehoa monipuolisesti ja kokonaisuutena. Tavoitteena on kehittää voimakkaat ja tasapainoiset lihakset, lisätä nivelten ja lihasten liikkuvuutta sekä parantaa kehonhallintaa ja tasapainoa. Pilates on samaan aikaan tiukkaa treeniä – ja toisaalta lähes meditatiivista itseesi keskittymistä, jonka myötä mieli rauhoittuu.

Pilatestunneillamme treenaat ammattitaitoisessa ohjauksessa, ohjaajan seuratessa, että teet jokaisen liikkeen varmasti oikein ja turvallisesti. Pilateksessa panostetaan laatuun eikä määrään, joten toistoja ei tarvita tuhottomasti. Jos siis vapaa-ajasta on muutenkin pulaa, valitse pilates.

 

Teksti julkaistu alunperin sivustolla katariinapahkala.com