Close

huhtikuu 23, 2018

AIR-harjoittelun ABC

 

Mitä AIR-harjoittelu on?

AIR-tunneilla harjoitellaan katosta riippuvan silkkiliinan kanssa. Silkki on monipuolinen väline, jonka avulla voi tehdä vahvistavia ja liikkuvuutta lisääviä, sekä tasapainoa ja kehonhallintaa kehittäviä harjoituksia. Silkin kanssa harjoitellessa painovoimaa on mahdollista hyödyntää ainutlaatuisella tavalla; kangas joko tehostaa painovoiman vaikutusta tai keventää liikkeitä. Myös hengitysharjoituksiin saa AIR-tunneilla uutta tuntumaa silkkiliinan hieroessa rintakehää. Harjoitteita voidaan tehdä liinaa hyödyntäen tai kokonaan liinan sisässä. Inversiot, eli pää alaspäin tehtävät liikkeet ovat osa harjoittelua.

Miten AIR-harjoittelu vaikuttaa?

Silkin kanssa harjoitellessa selkärangan alueelle luodaan traktiota, eli pientä vetoa ja venytystä, joka vapauttaa tilaa rangan nikamien väliin. Inversioiden avulla voidaan myös vähentää sisäelimiin ja suolistoon kohdistuvaa painetta. Silkki luo omanlaistaan painetta ihoa vasten, vaikuttaen samalla lihaskalvoihin ja nestekiertoon. Tasapainoelimet saavat harjoitellessa runsaasti ärsykettä, jolloin tasapaino kehittyy nopeasti. AIR-tuntien jälkeen olo tuntuu samaan aikaan rentoutuneelta ja virkistyneeltä. Harjoittelu myös lisää itseluottamusta ja uskallusta heittäytyä!

Miten AIR-tunnille tulee varustautua?

Pukeudu AIR-tunnille ihonmyötäisiin vaatteisiin, mielellään pitkähihaiseen paitaan ja pitkiin housuihin.  Vältä meikin ja hajusteiden käyttöä ja jätä korut ja kellot pois. Harjoittelua ei suositella, jos olet raskaana tai sairastat verenpainetautia.

Antaudu painovoimalle, nouse ilmaan ja ihastu! Vietämme Element studiolla kolme keväistä lauantaiaamua AIR-harjoittelun tiiviskurssin parissa 28.4.-12.5. klo 10-11.  Aiempaa kokemusta AIR-harjoittelusta et tarvitse: kurssilla tutustumme silkkiliinaan ja turvallisiin tekniikoihin. Pienen ryhmäkoon ansiosta harjoitteiden haastavuutta voidaan soveltaa osallistujien mukaan.

Ilmoittautuminen: palaute@elementstudio.fi / 050 911 2850