Close

Pilates

Element Studion Pilates -harjoittelu perustuu lajin kehittäjän Joseph Pilateksen luomaan harjoitusmenetelmään, jonka klassista liikerepertuaaria sovellamme nykyaikaisen anatomian tuntemuksen mukaisesti. Lajissa yhdistyvät tarkka kehonhallinta, liikkuvuus- ja voimaharjoittelu sekä laadukas hengittäminen ja keskittyminen.

Pilates on laji, jota teet itseäsi varten ja kehoasi kuunnellen. Kaikki pilates -liikkeet tähtäävät lopulta siihen, että meidän olisi vaivatonta elää, hengittää, istua, seistä, kävellä, juosta tai vaikkapa pelata. Luonnollisesti vaivattomuus ja kivuttomuus vaikuttavat positiivisesti myös mieleen ja ajatteluun. Kun keho voi hyvin, mielikin voi hyvin.

Pilatesharjoittelun ytimessä on keskivartalon vahvistaminen ja lihasten oikeaoppisen käytön harjoittaminen. Vatsan, selän, lantion ja rintakehän alueen lihashallinnan myötä lajista hyötyvät kaikki kuntoutujista urheilijoihin.

Element Studion Pilates -tunteja ohjaavat fysioterapeutit ja lajin laadukkaan ohjaajakoulutuksen käyneet opettajat. Tunnit toteutetaan pienryhmissä, jotta ohjaajalla on riittävästi aikaa tukea jokaista oppilastaan kohti terveempää, liikkuvampaa ja voimakkaampaa kehoa. Mukaan tunneille pääsee joko Pilateksen peruskurssin tai yksityisopetuksen kautta. Lajin harjoittelua voi myös jatkaa yksityisopetuksessa.

Element Studion Pilates -tunneilla hyödynnetään monipuolisesti pienvälineitä. Tunnille tullessasi et tarvitse mukaasi muuta kuin joustavat vaatteet ja vesipullon. Suosittelemme säännöllistä harjoittelua 1-3 kertaa viikossa tavoitteidesi saavuttamiseksi.


Pilates Peruskurssi

Tällä Pilates -metodin perusteiden oppimiseen tähtäävällä kurssilla löydät kehosi oikeaoppisen perusasennon sekä tuntuman keskivartalosi lihastukeen. Kurssin käytyäsi osaat Pilateksen ”opetuskielen”, tärkeimmät termit, joiden avulla saat lajin viikkotunnilla opetuksesta parhaan mahdollisen hyödyn irti. Seuraavat kurssit toteutuvat:

Kurssi 4: 18. ja 25.9. maanantaisin klo:18.35-20.05

Kurssi 5: 23. ja 30.10. maanantaisin klo:18.35-20.05


Pilates 1

Pilates 1 on perustason tunti, joka sopii sekä suoraan peruskurssin jälkeen viikkotunneille siirtyville että jo jonkin verran lajia harrastaneille. Tunnilla keskitytään Pilates -harjoittelun periaatteiden avulla kehonhallinnan ja keskivartalon voiman parantamiseen. Tällä tunnilla vahvistut ja vapautat kehosi luonnolliseen liikkeeseen.

 

Pilates 2

Pilates 2 on jatkotason tunti, joka on tarkoitettu lajia säännöllisesti vähintään vuoden harrastaneille. Olet valmis tunnille, kun olet rutinoitunut aktivoimaan keskivartalosi tukivoimat ja sinulla riittää voima hallinnan säilyttämiseen läpi liikesuorituksen. Tällä tunnilla toteutuu pilatekselle tyypillinen liikkeen virtaus. Anna itsellesi mahdollisuus kehittyä ja tule rohkeasti kokeilemaan tätä tuntia!

 

Selkäryhmä (Pilates)

Selkäryhmä on pilates -tunti, jossa harjoittelu painottuu selän ongelma-alueisiin sekä selän jatkokuntoutukseen esim. fysioterapiajakson jälkeen. Tunti etenee perustason harjoitusta hitaammin ja liikkeet tehdään selän ja lantion hallintaan erityistä huomiota kiinnittäen. Tunnilla myös avataan selkäongelmiin liittyvien lihasten kireyksiä erillisten venytysten avulla.

 

AIR Pilates

Katosta roikkuvia silkkiliinoja hyödyntävä perustason pilates -tunti. Harjoitukset voidaan tehdä kokonaan matolla, osittain silkkiä hyödyntäen tai kokonaan silkkiliinan sisässä. Tunti kehittää erityisesti tasapainoa ja liikkuvuutta silkin tuen sekä maan vetovoiman hyödyntämisen ansioista. Kesto 60 min.

 

Lämpö Pilates

Tällä perustason tunnilla Pilatesta harjoitellaan +45 -asteisen infrapunan lämmössä huonelämpötilan noustessa 30-35 asteeseen. Infrapunalämmön vaikutuksesta harjoitus on fyysisempi ja kehosi liikkuvuus paranee tunnilla tehokkaasti. Notkeuden lisääntymisen ansiosta pystyt viemään liikkeitä pidemmälle ja sitä kautta vahvistut erityisesti liikeratojesi ääriosissa. Valmistaudu Lämpö Pilatekseen huolehtimalla riittävästä veden juonnista jo harjoitusta edeltävän päivän aikana nestehukan välttämiseksi.