Close

kesäkuu 5, 2017

Kesän uutuslajit esittelyssä

Viileästä säästä huolimatta Studiolla on siirrytty tänään kesäaikaan uuden ryhmäliikunta-aikataulun myötä. Kesän lukujärjestyksestä voi bongata myös useamman uutustunnin – mitä ovat SPS, AIR Pilates ja AIR Venyttely?

 

Spiral Stabilization: liikehallintaharjoittelua niin selkäkivusta kuntoutuvalle kuin aktiiviurheilijalle

Spiral Stabilization-metodi eli SPS on harjoitusmuoto, jonka tavoitteena on kehon keskiasennon löytäminen ja ryhdin parantaminen. Hyvässä keskiasennossa keho vapautuu myös liikkumaan optimaalisella tavalla: liikkumisesta tulee helppoa ja vaivatonta. Metodin perustana on kehon spiraalimaisten lihasketjujen aktivoiminen. Samalla puretaan mm. selän pitkien ojentajalihasten jännitys- ja yliaktiivisuustilaa, jolloin tilaa vapautuu selkänikamien väliin ja välilevyihin kohdistuva paine vähenee.

SPS-tunnilla tehdään harjoitteita menetelmää varten kehitetyillä vastuskuminauhoilla. Kuminauhojen avulla pakaran sekä syvien vatsalihasten aktivointi ja lapatuen hahmottaminen helpottuu. Harjoitteet keskittyvät kehon puolierojen tasapainottamiseen sekä lihasketjujen vastavuoroiseen aktivointiin ja rentouttamiseen.SPS-harjoittelu sopii kaikille. Erityisen hyviä tuloksia metodi on tuottanut selkäkivun sekä niska-hartiaseudun vaivojen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. SPS toimii vastapainona ja palauttavana harjoitteluna niin aktiiviliikkujille kuin istumatyötä tekeville. Metodi sopii myös leikkauksen jälkeiseksi tai esimerkiksi vatsalihasten erkaumaa kuntouttavaksi harjoitteluksi.

SPS-tunnille voit tulla mukaan milloin vain. Tunnilla tehtävät harjoitteet ovat tarkkuutta vaativia, mutta toisaalta myös yksinkertaisia ja helposti omaksuttavia. Tunnin tempo on rauhallinen ja harjoittelu on intensiivistä ja tehokasta. Parhaat tulokset syntyvät säännöllisen harjoittelun myötä!

 

AIR Pilates ja AIR Venyttely: tukevasti ilmassa

AIR Pilates ja AIR Venyttely-tunneilla käytetään apuna katosta riippuvaa silkkiliinaa. Liinan avulla on mahdollista leikitellä painovoimalla: tehostaa painovoiman vaikutusta tai keventää liikkeitä. Myös hengitysharjoituksiin saa tunneilla uutta tuntumaa liinan hieroessa rintakehää. Liinan kanssa harjoitellessa nestekierto ja aineenvaihdunta tehostuvat ja tilaa voidaan vapauttaa selkärangan nikamien väliin. AIR-harjoittelu on hauskaa, virkistävää ja rentouttavaa. Se myös lisää itseluottamusta sekä uskallusta heittäytyä!

AIR Pilates-tunnit koostuvat erityisesti keskivartaloa vahvistavista pilatesliikkeistä. Harjoitukset voidaan tehdä kokonaan matolla, liinaa hyödyntäen tai kokonaan liinan sisässä. Tunti ei kuitenkaan sisällä pää alaspäin roikkumista. AIR Pilates-tunneilla tasapaino ja kehonhallinta kehittyvät ja liinan antama vastus tuottaa uudenlaisen pilateskokemuksen.

AIR Venyttely-tunneilla tehdään kokonaisvaltaisesti kehoa avaavia harjoituksia liinan avulla. Liinan tarjoama tuki ja painovoima mahdollistavat venytysten syventämisen uudella tavalla. Tunti sisältää myös pää alaspäin tehtäviä liikkeitä, jotka voit halutessasi korvata vaihtoehtoisilla liikkeillä. Jokainen AIR Venyttely-tunti päättyy loppurentoutukseen kankaan sisällä.

Pukeudu AIR-tunnille ihonmyötäisiin vaatteisiin, mielellään pitkähihaiseen paitaan ja pitkiin housuihin. Erityisesti AIR Venyttely-tunneille kannattaa pukeutua lämpimästi, ettei loppurentouksen aikana tule vilu. Vältä meikin ja hajusteiden käyttöä ja jätä korut ja kellot pois.

Lämpimästi tervetuloa kesän tunneille, niin vanhojen suosikkien kuin uusien lajien pariin!