Close

maaliskuu 9, 2018

Tutkimusmatka, jolle kannattaa lähteä

Jos olet joskus ajatellut, ettei pilates jostain syystä ole sinun lajisi, olet luultavasti väärässä. Alla kolme kohtaa, joiden vuoksi jokaisen olisi hyvä tutustua pilateksen perusteisiin ja jotka jokaisen pilatesta kokeilevan olisi hyvä tietää.

Kehollinen yleissivistys

 Joku ymmärtää ydinfysiikkaa, toinen tuntee markkinavoimien lainalaisuudet, mutta meille kaikille tekisi hyvää ymmärtää vähän myös tästä maallisesta tomumajastamme. Kehollinen yleissivistys tarkoittaa sitä, että tiedostat omat keholliset tuntemuksesi (tunnistamme kyllä nälän ja pissahädän, mutta entäs vatsalihasten tai pakaralihaksen aktivoitumisen saati lantion asennon?), tiedät perusasiat ergonomisesta kehon käytöstä ja osaat siirtää ne käytäntöön.

Tämä on tärkeää siksi, että keho yhdistää kaikkia ihmisiä, jokaisella on sellainen. Siitä olisi ihan hyvä pitää huolta, ennen kuin huomaat että olkapääsi liikerajoitteet ja epämääräiset selkäkivut estävät sinua tekemästä asioita, joita haluaisit. Kehollinen yleissivistys lisää hyvinvointia ja auttaa välttämään vammoja ja kiputiloja.

 Miksi ratkaisu sitten on juuri pilates? Laji (joka on alunperin kehitetty harjoittamaan ”kehon ja sielun yhteyttä”) pakottaa keskittymään ja tulemaan tietoiseksi omasta kehosta. Lisäksi se on metodi, joka nykyisin pitkälti perustuu tutkittuun tietoon anatomiasta ja biomekaniikasta ja myös kehittyy uuden tiedon myötä. Näin ollen pilatesliikkeet ovat hyvin perusteltuja ja monesti vielä sinulle tunnin aikana kerrotaan, miksi niitä tehdään.

Sinäkin osaat hengittää

 Monesti ihmiset kertovat ensimmäisten pilatestuntien jälkeen, kuinka ”eivät osanneet hengittää” – mutta ei kukaan ole hapenpuutteesta vielä siniseksi muuttunut.

Pilateksessa liikkeet tehdään hengityksen rytmissä ja sille on fysiologinen perustelunsa. Mitään pahaa ei kuitenkaan tapahdu, vaikka alkuun hengitykset menisivätkin ”väärin päin.” Pilates ei ole hengitysharjoitus. Kun keskittyy alkuun liikkeisiin, hengitys kytkeytyy myöhemmin mukaan lähes huomaamatta.

 

Trust the process

Työasennot- ja olosuhteet, tunteet ja elämä ylipäätään vaikuttavat kehoomme, tapaamme olla ja käyttää sitä. Pilates on ikään kuin interventio, jonka avulla yritämme neutralisoida tuon kaiken kuorman vaikutusta, palauttaa kehon mahdollisen tasapainoiseen tilaan. Toisinaan omaa kehoa havainnoidessaan saattaa huomata omaksuneensa jonkin tavan tai asennon, joka ei välttämättä pidemmän päälle sinulle hyvää.

Jokaiselle pilatesta aloittavalle toivoisi kärsivällisyyttä ja lempeyttä itseään kohtaan. Muutokset ja asioiden opiminen vaativat aikaa. Kärsivällisyyden puutteessa pilatesta saattaa myös erehtyä luulemaan tehottomaksi: ”tää ei tunnu missään.” Oikeastaan se usein johtuu siitä, että ei ole vielä oppinut hallitsemaan kehoa tai kytkemään oikeita lihaksia – ja se on ihan luonnollista.  Trust the process. Pilates muuttuu sitä raskaammaksi, mitä enemmän sitä tekee ja siitä tajuaa.

Pilateksen aloittamiseen tulisi suhtautua kuin tutkimusmatkaan. Sinulle ehkä puhutaan alkuun vierasta kieltä. Aina et tiedä, mitä olet löytänyt (Kolumbuskin etsi Intiaa ja löysi Amerikan.) Täytyy vain jaksaa uskoa siihen, että maata ja tuloksia on näkyvissä, kun vain sitkeästi jatkaa eteenpäin.

 

Teksti julkaistu alunperin sivulla katariinapahkala.com